De senaste inläggen

Nacka

Redovisning och caseavslut

Sista veckan jobbade vi med väder ock klimat. Som examination på den delen spelade vi in väderleksrapporter med ett mer förklarande innehåll än de man brukar se på TV. Läs allt om caset

15 december 2015, kl 09:19 | Nacka | Redovisning och caseavslut
Östersund

Husbygge

Muminhusets tak och veranda står på plats, med bra samarbete, snickarkunskaper och musik i högtalarna. Nu ska bara takpaneler, färg och lite annat till. Manusgruppen har gjort färdigt manuset, alla har önskat roller och på måndag börjar repetitionerna. Hönsnät formars till mumin-kostymer och symaskinen har gått i högvarv. Alla gör nått på sitt håll, allt från att hämta stenar i badhusparken till att öva ackord och noter. Läs allt om caset

9 april 2014, kl 09:34 | Östersund | Husbygge
Göteborg

Utveckling

Kan jag medvetet förändra mitt ”jag”? Vi undersöker hur mycket hjärnan påverkar ditt jag och testar vilket mindset man befinner sig i (growth vs fixed mindset). Vi ser ”The Great Gatsby” och funderar över Gatsbys kalkylerande sätt att förändra sin personlighet – att bli någon annan. Kan man göra så? Bestämma sig för att bli någon annan, göra en lista med saker man behöver förändra hos sig själv och sen bara genomföra det? Eleverna avslutar caset med ett tal där de försöker svara på frågorna: Kan du verkligen bli den du vill vara? Kan du medvetet forma dig själv till vad du vill?     Läs allt om caset

16 april 2014, kl 12:19 | Göteborg | Utveckling
Södermalm

Opponering

För att avsluta detta case så lämnade vi in våra uppsatser till respektive lärare samt en kopia till en klasskamrat som skulle läsa och utvärdera uppsatsen med konstruktiv kritik. Vi samlades i smågrupper av fyra tillsammans med lärarna för att muntligt gå igenom opponeringen. Alla hade en annan elevs uppsats att läsa och på det här sättet så får vi konstruktiv kritik från ett annat perspektiv annat än lärarens, men det förde också med sig att vi lärde oss att granska andras texter. Två flugor i en smäll!  

Elevröster

“Det var intressant att undersöka religionens inflytande i politiken i USA, hur de olika partierna tänker i olika frågor.” Christoffer Johansson   “Jag läste caset Maktbalans samtidigt som valet 2012 i USA vilket gjorde att det blev ännu mer verklighetsbaserat och intressant!” Maximiliam Hildeby   Läs allt om caset

16 april 2014, kl 12:19 | Södermalm | Opponering
Göteborg

Opponering

Caset börjar närma sig sitt slut och efter att affärsplanen är inlämnad opponerar de på varandras arbeten för att veta vad man gjorde bra, vad man bör förbättra och på vilket sätt man skulle ha gjort istället. Läs allt om caset

11 april 2014, kl 12:17 | Göteborg | Opponering
Nacka

Elevröster om caset "Athens calling"

“Det var intressant att jobba med någonting aktuellt som fortfarande rör vår ekonomi idag. Det känns verkligt när man kan se spår av händelserna och inte bara sitta och läsa i en bok om saker som hände för länge sedan”

Arvid Lodén, samhälleselev i tvåan (Gandhi)   “Jag hade ingen aning om att olika länders ekonomier var så pass sammanflätande. Går det dåligt för ett land påverkar det andra länders ekonomi. Nu har jag full koll på läget”

Robin Åhling, ekonomielev i tvåan (Maslow)   “Det var jättebra att vi fick gå igenom flera olika kriser, för då fick vi en djupare kunskap och kunde också jämföra kriserna med varandra.”

Alva Salkert, samhälleelev i tvåan (Gandhi)   Läs allt om caset

10 mars 2014, kl 16:55 | Nacka | Elevröster om caset "Athens calling"
Nacka

Läs allt om caset

10 januari 2014, kl 09:31 | Nacka |