Lärare har case-uppstart med en klass

Ekonomiprogrammet

Har du siktet inställt på börsen, rättssalen eller mäklaryrket? På ska du välja Ekonomiprogrammet. Med vår casemetodik får du en inblick i samhällets mekanismer. Kunskaper du kommer ha nytta av både på universitetet och i arbetslivet.

Om programmet

Ekonomiprogrammet ger en bred bas att bygga på och möjligheten att välja inriktning gör att du kan fokusera på det du är intresserad av. Dina gymnasieår kommer präglas av ekonomins många skepnader. Ämnen som företagsekonomi, entreprenörskap och juridik kommer ge dig förståelse för de ekonomiska principer och juridiska system som styr vår värld. Ämnen som du kan fördjupa dig i på universitetet eftersom din gymnasieexamen ger dig allmän högskolebehörighet.

Lärare hjälper två elever med en uppgift

Våra inriktningar

På Sjölins Ekonomiprogram kan du välja inriktningen Ekonomi eller Juridik.

• Ekonomi

Har du en affärsidé som du brinner för?

• Program
      • Ekonomiprogrammet
    • Inriktning
      • Ekonomi
    Lärare hjälper två elever med en matte-uppgift
  • Juridik

Brinner du för rättvisan och vill göra skillnad för dina medmänniskor?

• Program
      • Ekonomiprogrammet
    • Inriktning
      • Juridik
    Lärare undervisar framme vid tavlan i ett klassrum.

Vanliga frågor om Ekonomiprogrammet

• För att vara behörig till gymnasiet måste du ha godkänt i Svenska eller Svenska som andraspråk, Engelska och Matte. Om du vill läsa ett högskoleförberedande program måste du ha godkänt i ytterligare 9 ämnen, alltså totalt 12 ämnen. För Ekonomiprogrammet ska 4 av de 9 övriga godkända ämnena vara geografi, historia, samhällskunskap och religionskunskap.

• Förutom behörighetskraven finns inga lägsta krav på poäng för programmen, utan det beror på vilka andra som söker det året. På en utbildning med t.ex. 30 platser kommer de 30 med högst poäng in. Medelpoäng är medelvärdet av meritpoängen de 30 har. Antagningsgräns är den lägsta poäng någon kom in på det året.

• Ekonomiprogrammet med inriktning Ekonomi hade år 2022 en medelpoäng på 295 och en antagningsgräns på 282.5 poäng. Ekonomiprogrammet med inriktning Juridik hade år 2022 en medelpoäng på 290 och en antagningsgräns på 280 poäng. Kom ihåg att meritvärdet kan ändras från år till år beroende på hur många som söker programmet och vad för betyg de har!

Hur räknar jag ut min meritpoäng?

Räkna enkelt ut ditt meritvärde från grundskolan med hjälp av meritvärdesräknaren på Gymnasiekolls hemsida.

Elever sitter runt ett bord på Campus Vasastan

Elevintervjuer

Få en inblick i hur det är att gå på Sjölins genom våra elevers perspektiv.

Var detta inte något för dig?

Då kanske du är mer intresserad av något av våra andra program!