Hoppa till innehållet

NIU - Nationell idrottsutbildning

På Sjölins Södermalm kan du kombinera elitsatsning på hockey, handboll eller fotboll med en fullständig gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet, Naturvetenskapsprogrammet, eller Samhällsvetenskapsprogrammet. Vår skola är certifierad att bedriva Nationell Idrottsutbildning där studier med ett anpassat schema gör att du kan träna tre förmiddagar i veckan under ledning av högt utbildade instruktörer.

Sjölins samarbetar med Stockholms handbollsföreningar, Djurgården Ishockey och Djurgården Fotboll, ett mångårigt samarbete som hjälpt många talanger framåt i karriären. Vi som skola känner väl till de speciella utmaningar som det innebär att kombinera studier med idrottssatsning på elitnivå, och vi har väl fungerande stödsystem för att du ska få ut maximalt av din gymnasietid – såväl studiemässigt som sportsligt.

NIU-elever i gymmet

Så fungerar NIU

Som NIU-certifierad skola kan vi erbjuda våra elever möjligheten att läsa en gymnasieexamen som ger högskolebehörighet samtidigt som de elitsatsar mot sin idrott. NIU (Nationell Idrottsutbildning) är inlagd i elevens studieplan som 400 kurspoäng – kurserna som eleven läser är Idrottsspecialicering 1, 2 & 3 och Tränings- och tävlingslära 1. Dessa kurser ersätter 200 poäng individuella val och 200 poäng programfördjupning. Träningen ligger tre förmiddagar i veckan och där ingår fys, individanpassad träning och teori. Förutom antagningsprocessen hos respektive klubb så ska eleven även bli antagen till skolan på sitt betyg (meritvärde) från grundskolan.

För att få mer information om NIU hos oss, besök ett av våra Öppna Hus eller kontakta vår NIU-koordinator Jonas Kull på 073-390 53 28 eller jonas.kull@sjolinsgymnasium.se.

NIU-elever innan träning

NIU Fotboll

För att söka till NIU Fotboll på Sjölins gymnasium Södermalm så skickar du in an ansökan via denna sida kopplad till Svenska Fotbollförbundets hemsida via knappen nedan. Sista ansökningsdagen för detta är 1 december varje år. Du blir sedan kallad till en provspelning av representanter för Djurgården Fotboll och Sjölins Södermalms Idrottsutbildning, denna provspelning sker på Hjorthagens IP i mitten av december. Besked om uttagningen till NIU för fotboll kommer i januari-februari. Från och med november 2020 har vi haft glädjen att öppna ansökningar för damsidan till NIU-fotboll. Damer söker på samma sätt som herrar.

Efter provspelningen söker du även som vanligt till skolan via Gymnasieantagningen i din kommun och du måste även klara gymnasieprogrammets betygskrav för att komma in på NIU.

NIU-elever spelar fotboll

NIU Handboll

Ansökan till Sjölins Södermalms handbollsgymnasium görs via hemsidan för Svenska Handbollförbundet.

Ansökningsprocessen sker i följande fem steg:

1. Eleven fyller i den webbaserade intresseanmälan senast 1 dec varje år via knappen nedan.
  2. I mitten av december kallar handbollsgymnasiet spelaren till uttagningsträning. Skolan kallar alla spelare som valt skolan i 1:a, 2:a, 3:e och 4:e-hand på den webbaserade ansökningsblanketten och kallelsen går till den e-post som angetts i ansökan.
  3. Handbollsgymnasiet ger eleven besked om personen kommit in på handbollsmeriter till gymnasiet. (Observera att eleven måste även klara gymnasieprogrammets betygskrav för att komma in.)
  4. Eleven bekräftar i ansökningsportalen vilket Handbollsgymnasium de väljer av de som hen kommit in på.
  5. Eleven söker ett av handbollsgymnasiets program på kommunens ansökningssida (Precis på samma sätt som alla andra elever på hens skola söker till vanliga gymnasieprogram)

För mer information om handbollsgymnasium, kontakta Erik Larholm: 073-9229761 eller mail: erik.larholm@sjolinsgymnasium.se

NIU-elever spelar handboll

NIU Ishockey

För att söka till NIU Hockey så vill Svenska Hockeyförbundet ha en ansökan via sin hemsida senast 1:a december inför nästa läsår. Bedömning och ranking av sökande elever genomförs centralt av Svenska ishockeyförbundet samt ansvariga instruktörer. Besked om plats kommer från förbundet i januari. Du måste också söka till skolan på samma sätt som andra elever, via gymnasieantagningen i Stockholm från och med februari.

NIU-elever spelar ishockey

NIU med fullständig gymnasieexamen

På Sjölins Södermalm kan du kombinera elitsatsning på hockey, handboll eller fotboll med en fullständig gymnasieexamen från Ekonomi-, Natur-, eller Samhällsprogrammet.