Elever i ett klassrum

Om Sjölins Gymnasium Södermalm

Sjölins gymnasium på Södermalm erbjuder en enastående utsikt över Söders takåsar från sin höga klippa. Förutom Sjölins vanliga program så kan elever som vill elitsatsa på sin sport välja NIU (Nationell Idrottsutbildning) inom fotboll, handboll och hockey. Med skolcafé, solig takterass och generöst utrymme för studier och umgänge, kan du njuta av en fantastisk skolmiljö.

Elever i skolans gemensamma lokaler

Det här är Sjölins Södermalm

• Case

På Sjölins jobbar du i case – en metod som kopplar ihop det du lär dig i klassrummet med det som händer i samhället. Här arbetar vi över ämnesgränserna och med hjälp av världen utanför skolan. Du får undersöka en ­situation eller händelse ur flera perspektiv, lära dig att jobba i grupp, ta ansvar och tänka kritiskt – något som ger dig den bästa grunden för framtida studier.

Lärare undervisar framme vid tavlan i ett klassrum.
  • NIU

På Sjölins Södermalm kan du kombinera din elitsatsning på ishockey, handboll eller fotboll med en fullständig gymnasieexamen. Skolan är certifierad för att erbjuda Nationell idrottsutbildning (NIU) och har ett mångårigt samarbete med Svenska Handbollförbundet, Djurgården Ishockey och Djurgården Fotboll.

NIU-elever innan en träning
  • Studiero och trygghet

Goda förutsättningar för lärande kräver utrymme för reflektion och hjälp till fokus. Därför satsar vi på studiero och att varje elev ska känna sig trygg i sin vardag. Till exempel ligger lärarnas arbetsplatser i direkt anslutning till elevernas arbetsytor vilket skapar en lugn miljö med mycken vuxennärvaro och nära till handledning och stöd.

Elever i ett klassrum

Rektorn har ordet

Här på Sjölins gymnasium Södermalm erbjuds du som elev en gedigen och lustfylld utbildning. Du möter kunnig och engagerad personal som ger dig de bästa förutsättningarna för högre studier och yrkesliv. Hos oss samlas elever som vill bli journalister, läkare, beteendevetare, mäklare eller idrottsstjärnor. Vi i personalen arbetar tätt tillsammans, såväl inom kollegiet såsom med våra elever för att ge dig tre riktigt fina gymnasieår hos oss. Vi vill att du ska nå dina mål och ha roligt under tiden. Våra elever lyfter alltid fram att hos oss får de vara sig själva och att de uppskattar den höga nivån av undervisningen samt den goda stämningen på skolan.

Våra lärare brinner för vår metodik – verklighetsbaserat lärande med casefokus. Våra lokaler är ljusa och öppna och är anpassade efter vårt arbetssätt där hög lärarnärvaro är central. Vi har en idrottshall i huset samt en egen matsal där det serveras väldigt uppskattade luncher för både elever och personal.

Varmt välkommen till Sjölins Södermalm!

Anna Jaeger, Rektor Sjölins Södermalm

Elevkår

På Sjölins förstår vi att gymnasiet är mycket mer än bara de ämnen du studerar i klassrummet. Det handlar också om att bygga vänskapsrelationer och delta i spännande aktiviteter utanför skolans gränser, något som skapar en stark och sammanhållen gemenskap. Det är här våra engagerade elevkårer kommer in i bilden.

Elever går ut från skolan

Våra gymnasieprogram

Alla våra gymnasieprogram på Sjölins är högskoleförberedande och ger dig en tydlig koppling till samhället genom case-arbete.