Casearbete på Sjölins Gymnasium
Vi på Sjölins har skapat en metod som kopplar ihop det du lär dig i klassrummet med det som händer i samhället. Vi kallar den case och den kommer få dig att ställa helt andra frågor – i resten av ditt liv.
På Sjölins gymnasium utgår vi från verkligheten i vår undervisning. Vi arbetar över ämnesgränserna och med hjälp av samhället utanför skolan. Eftersom världen och det som händer inte låter sig spaltas upp i ämnen.
Casemetodiken skapades på Harvard Business School i USA för att få studenterna att tänka självständigt och vara källkritiska. Vi har samma mål och idag sker ungefär hälften av undervisningen i caseform. Vanligtvis löper ett case över sex veckor och omfattar flera olika ämnen.
Resultaten redovisar ni på det sätt som funkar bäst; föredrag, utställning eller reklamkampanj, det beror helt på ämnet och de frågor som ni valt att ställa till materialet.
Casemetodiken har två superkrafter, det ena är att den sätter saker i sammanhang och att det du lär dig har en mening för dig och för samhället. Det andra är att du kommer lära dig studietekniker som du kommer ha nytta av både på universitetet och under resten av ditt liv. Du kommer lära dig att jobba i grupp, ta eget ansvar, tänka kritiskt och fritt – verktyg som kommer öppna upp många framtida dörrar.