Sjölins
Göteborg

Tydlighet, olikhet, personligt ansvar

Sjölins gymnasium Göteborg startade 2001 och ligger centralt, mitt i Vasastan. Verksamheten genomsyras av ledorden tydlighet, olikhet och personligt ansvar. Tydlighet i vad som gäller och hur vi kommunicerar. Olikhet i att alla här har rätt att få vara sig själva och att undervisningen, examinations- och bedömningsformer anpassas så att alla elever kan komma till sin rätt. Personligt ansvar i att ha förväntningar på elever, medarbetare och vår omvärld. Att vara en förebild för andra och att ta ansvar är att växa och utvecklas. Därför utmanar vi både våra elever och oss själva varje dag.

Rektorn har ordet

Du precis som jag vet att dagens värld är komplex. Det finns inga enkla lösningar på de problem vi som samhälle brottas med. Bättre kunskap hjälper oss hitta svaret på de frågor vi måste lösa. Vi på Sjölins tror att casemetodiken är den bästa metoden för att bli en förstklassig problemlösare. Att förstå hur allt hänger samman, att inte se ämnen som enskilda enheter utan som en del i ett större sammanhang. Om du, som jag, är övertygad om att en bra utbildningen är det första steget till en bättre värld för alla, kommer du älska vårt sätt att arbeta. 

På Sjölins gymnasium i Göteborg finns idag 450 kreativa och fokuserade elever som tillsammans med skolans duktiga och drivna lärare skapar den bästa gymnasieskolan. Här får du och dina studiekamrater tre innehållsrika, spännande och lustfylld skolår tillsammans. En tid som kommer ge vänner för livet och bästa möjliga förberedelse inför fortsatta studier. 

På Sjölins blir det som är viktigt på riktigt. Varmt välkommen till oss!

Jonas Kornbrink, rektor

elever per lärare

15,7

Hur är det att gå på skolan?

På Sjölins Göteborg råder en avspänd atmosfär, en positiv stämning och ömsesidig respekt. Vi tycker själva att vi är en ”lagom stor skola” och det är svårt att gömma sig och bli en in mängden bland våra 450 elever. Tillsammans skapar vi den bästa gymnasieskolan där du, dina studiekamrater och skolans personal spelar en viktig roll.


Lisa valde ekonomi

Det viktigaste för mig var att hitta en skola som inte var för stor, jag ville ha den där familjära känslan där man vet vilka de flesta är och får en nära relation med lärarna. Sjölins var ett ganska självklart val eftersom att jag hört mycket bra om skolan och tyckte att det lät intressant att arbeta med case. Det viktigaste var att välja en bred linje eftersom jag inte riktigt bestämt mig för vad jag vill göra när jag blir äldre.

Antal platser EK-programmet 2018

90

Oliver valde Natur

Jag valde Naturprogrammet för att det tilltalar mig att få reda på hur saker fungerar och varför. Inför mitt val i 9:an var jag inte riktigt säker på vad jag ville bli och jag tänkte därför att Natur skulle ge mig fler möjligheter i framtiden. Jag har planer på att studera vidare via Chalmers efter studenten men vad det blir för något får framtiden utvisa.

Antal platser NA åk 1

30

Louise valde Samhällsprogrammet

Jag tycker det är intressant att lära mig om hur saker ser ut i världen och vad som påverkar vårt samhälle,  därför var Samhällsprogrammet rätt för mig. Efter studenten vill jag jobba som Au Pair i USA i ett år och på så sätt kombinera jobb med resa och studier. Därefter vill jag utbilda mig vidare inom antingen ekonomi, media eller kommunikation. Mitt drömyrke skiftar men viktigaste är att det ska innehålla sånt jag tycker är roligt som t.ex. att få leda projekt eller resa.

Louise Lind, tidigare elev Sjölins Göteborg

Antal platser SA åk 1

30

Aktuellt på skolan

Det är här det händer! Se senaste nytt från vår skola med uppdateringar inför öppna hus och andra evenemang.